Tallers i Experiències

Ponència inicial

“Robòtica, programació, impressió 3D, una realitat a l’aula i al món” (Carles Soler)

Actualment comença a visualitzar-se que el desenvolupament i confluència d'un conjunt de tecnologies emergents transformaran radicalment el món que coneixem. Algunes d'elles també s'estan introduint en les aules, però no és important la tecnologia en sí sinó el canvi que provoquen en els processos d'aprenentatge. Conèixer el marc en el que es produeixen els canvis pot ajudar a intuir millor com incorporar-los en l'ensenyament.


Carles Soler (Barcelona, 1965) és enginyer de Telecomunicació (UPC) i MBA (ESADE). 
La major part de la seva trajectòria professional l'ha desenvolupat ocupant funcions de direcció en empreses de serveis tecnològics. Actualment és Director de Casiopea Robotics, consultoria estratègica en robòtica col·laborativa i de serveis, i President de la Fundació educaBOT, un projecte dedicat a la promoció de la tecnologia i l'enginyeria a través de competicions de robòtica. 
Sempre ha compaginat l'activitat professional amb l'activitat docent, col·laborant amb ESADE, La Salle i actualment amb la UPF, on és coordinador de l'assignatura "Organització d'empreses TIC".

Experiència A1
11:30 h

1. Guanyador del 2n premi TIC: “Tecnonnac”. Eva Murillo i Joan Ortín del Col·legi Lestonnac (Barcelona).

El projecte s’ha desenvolupat amb els alumnes de 3r i 4t d'Educació Primària, arribant a fer els tallers en tots els nivells. Es valora positivament el nombre de tallers realitzats i sobretot, el resultat final de projecte: una revista digital elaborada a partir de la feina de tots els alumnes. Així mateix, es valora molt positivament l'organització grupal dels tallers i la implicació de tota la comunitat educativa.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: 3r i 4t d’Educació Primària.
------------------------------------------------------------------------------
2. Programació: "Tothom pot programar? The hour of code", a càrrec de Jaume Delgado.

La proposta didàctica “Tothom pot programar” neix de la finalitat de promoure el pensament computacional a totes les etapes educatives de la nostra escola. Des d’Educació Infantil fins a l’Educació Secundària, des de fa dos anys, realitzem robòtica dins de l’horari escolar i participem en diferents competicions.

Jaume Delgado és docent del Col·legi Pare Manyanet de Blanes.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Educació Infantil, Primària i Secundària.

Experiència A2
12:30 h

1. Guanyador del 1r premi TIC: “Vicloc. 100 anys d'història”. Helena Vilardell i Montse Serrat del Col·legi Sant Miquel dels Sants (Vic)

En aquest projecte realitzat pel cicle mitjà d’Educació Primària es valora molt positivament la descoberta del patrimoni històric, cultural social i comercial de la ciutat a través d’un treball competencial amb suport de recursos TIC per a la creació, desenvolupament i presentació del mateix. Destaca la interrelació i implicació dels diferents agents que hi han participat tant interns com externs a l’escola, alumnes, mestres, famílies i botiguers.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Educació Primària
------------------------------------------------------------------------------
2. Robòtica: "Ovella Nadalenca Interactiva", a càrrec d’Olga Sans, Marc Estruch i Sergi Cantos. 

El projecte desenvolupat va consistir en construir, físicament, una ovella de grans dimensions amb material reciclat i sensors tàctils controlats amb plaques Makey-Makey, Scratch, relés i plaques Arduino, per tal que fos una decoració nadalenca del col·legi amb la capacitat d’interactuar amb els usuaris (alumnes, familiars i equip docent del centre...).

Olga Sans, Marc Estruch i Sergi Cantos són docents del Col·legi Montserrat de Barcelona.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: alumnes des de 4t de primària i 1r i 2n de Batxillerat.

Experiència A3
15:00 h
1. Programació: "I si fem un videojoc?", a càrrec de Sílvia Gómez i Adrià Gonzàlez.

L'objectiu del projecte és l'elaboració i posterior comercialització d'un videojoc per recaptar diners per al projecte solidari, tot fent servir diferents tipus d’eines TIC i el llenguatge publicitari.

Sílvia Gómez i Adrià Gonzàlez són docents del Col·legi Maria Auxiliadora de Barcelona.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Cicle Superior d’Educació Primària.

Experiència A4
16:00 h

1. Guanyador del premi TIC de pastoral: “La Maternitat d'Elna”. Laura López i Dolors Cuevas del Col·legi Mare de Déu del Carme (El Prat de Llobregat).

Aquest projecte neix de la necessitat de comprendre i projectar el nostre present. Els alumnes aprenen de forma vivencial què va passar durant la Guerra Civil Espanyola i també per què va passar. A través de la història de la Maternitat d'Elna, que és un cant a la vida, poden descobrir el present, entendre’l, despertar en ells la capacitat de ser crítics i empàtics amb el sofriments dels altres, i curiosos i actius en l’aprenentatge de la seva història. Mitjançant un enfocament multidisciplinar que inclou la visita a la maternitat, a la població de Colliure (on és enterrat el poeta Antonio Machado) i a les platges d'Argelès sur mer (on van ser els camps de concentració), els alumnes van fent seva la història d'aquelles persones, volen saber més i van descobrint per ells mateixos els escenaris, els protagonistes i es projecten en els altres. També van descobrir que la història es repeteix i que igual que molts espanyols fa vuitanta anys, avui dia segueixen havent exiliats i refugiats als qui no es respecten els seus drets com a persones. Pel que fa a les eines TIC, en el projecte hi ha un bon ús de programes d'elaboració digital, d'editors de vídeo, elaboració de blogs i d'altres. Es destaca el treball de valors profundament evangèlics com son la fraternitat, la solidaritat, l'empatia amb el patiment aliè i la justícia.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: 4t d'ESO.

------------------------------------------------------------------------------
2. 3D: "Projectem, dissenyem i imprimim en 3D", a càrrec de David Soto.

Durant tot un trimestre els nois i noies de 3r d’ESO han d’idear, dissenyar i construir un OBJECTE 3D amb valor comercial i pràctic, un producte que a través d’una campanya d’emprenedoria pogués ser comercialitzat.

David Soto és docent del Col·legi Vedruna de Malgrat de Mar

- Etapa educativa on s’ha desenvolupat: 3r d’ESO.

Taller B1
11:30 h

Impressió 3D: “Impressora 3D: un nova eina pedagógica” (Cólido)

L’ús de la impressora 3D a totes les àrees del coneixement. Veurem com aquesta tecnològica pot transformar en realitat els conceptes abstractes de totes les matèries. Estudiarem como implementar en els centres la tecnologia que està revolucionant els processos productius, el disseny i el concepte de distribució comercia

Juan Antonio Edo és el responsable de Comunicació i Formació Comercial al canal de Distribució de Cólido Ibèrica. Cólido és, actualment, la referència en el sector de la impressió 3D per a educació gràcies als seus models específics per a aquest sector i a aplicacions com DIbuprint 3D que apropa l'ús d'aquesta tecnologia als més petits.

Després d'una llarga trajectòria en sectors com la banca i la consultoria, des de fa uns anys està centrat en la difusió de la impressió 3D. Una tecnologia que està canviant la manera de relacionar-se entre els fabricants, els distribuïdors i els usuaris finals.

Ponent i col·laborador del Màster d'Innovació Tecnològica en les Aules de la Universitat Catòlica de València, és un especialista en l'ús educatiu global de la impressió 3D.

Adreçat a l’Educació Primària i a Secundària.

Experiència B2
12:30 h

1. 3D: “Aula oberta 3D” Pep Duch del Col·legi Claret de Valls.

La implementació de la impressió 3D a l'aula. Una eina pedagògica que ens permet visualitzar els conceptes i incrementar la participació de l'alumne. Experiències didàctiques bidireccionals gràcies a l'ús de les impressores 3D. Veurem casos pràctics del seu ús i el seu potencial en diferents àrees.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Educació Infantil i Primària.
------------------------------------------------------------------------------
2. Robòtica: “HANDS ON!” A càrrec de Alba Sicília, Marga Cuyàs, Leti Penzo i Gemma Sebastià. 

La idea principal d’aquesta experiència era crear un context natural i creatiu on poder desenvolupar la llengua anglesa com a eina de comunicació amb diferents tipologies d'activitats, entre elles la robòtica.

Alba Sicília, Marga Cuyàs, Leti Penzo i Gemma Sebastià són docents del Col·legi Jesuïtes Sarrià-Sant Ignasi, de Barcelona.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Cicle Inicial de Primària

Taller B3
15:00 h

3D: Introducció a l'ús del 3D per totes les matèries, a càrrec d’Eduscopi.
En aquest taller explorarem què ens pot aportar el món 3D a la nostra matèria (sigui quina sigui) i què podem i què no podem fer amb una impressora 3D. També descobrirem les possibilitats que ens ofereixen les galeries de models 3D i els programes lliures per generar-los i manipular-los. Finalment, exemplificarem la potència del 3D amb casos reals a mida dels assistents. Es recomana assistir amb un ordinador portàtil amb connexió a internet.
Eduscopi és una empresa de divulgació i educació científica. En el món del 3D educatiu va dissenyar un pilot per comprovar la potència de la impressió 3D en pràcticament totes les matèries del currículum que va ser un èxit. Eduscopi dissenya i executa projectes educatius com 'Científics en joc' o 'Puja a l'arbre de l'evolució', així com recursos educatius i ofertes formatives. En aquest sentit destaquen els cursos a professorat i el Curs d'Especialització en Comunicació Científica de la UVic.

Etapa educativa on es desenvolupa: Educació Secundària

Experiència B4
16:00 h

3D: Introducció a l'ús del 3D per totes les matèries, a càrrec d’Eduscopi
En aquest taller explorarem què ens pot aportar el món 3D a la nostra matèria (sigui quina sigui) i què podem i què no podem fer amb una impressora 3D. També descobrirem les possibilitats que ens ofereixen les galeries de models 3D i els programes lliures per generar-los i manipular-los. Finalment, exemplificarem la potència del 3D amb casos reals a mida dels assistents. Es recomana assistir amb un ordinador portàtil amb connexió a internet.
Eduscopi és una empresa de divulgació i educació científica. En el món del 3D educatiu va dissenyar un pilot per comprovar la potència de la impressió 3D en pràcticament totes les matèries del currículum que va ser un èxit. Eduscopi dissenya i executa projectes educatius com 'Científics en joc' o 'Puja a l'arbre de l'evolució', així com recursos educatius i ofertes formatives. En aquest sentit destaquen els cursos a professorat i el Curs d'Especialització en Comunicació Científica de la UVic.

Etapa educativa on es desenvolupa: Educació Secundària

Taller C1
11:30 h

Robòtica: Treballem les disciplines STEM amb els robots de LEGO Education MINDSTORMS EV3, a càrrec de Pau Nin.
En aquest taller parlarem sobre el plantejament de l’àrea de robòtica a l’educació secundària i treballarem al voltant de la proposta de LEGO® MINDSTORMS® Education EV3, la qual permet que alumnes a partir de 10 anys construeixin i programin robots alhora que desenvolupen el pensament crític i la creativitat en la informàtica, les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques.
Pau Nin és mestre d'Educació Primària i Màster en innovació pedagògica i lideratge educatiu en el segle XXI. Actualment és el responsable de formació de l’empresa RO-BOTICA (robòtica educativa i personal) amb la voluntat de compartir amb la resta de docents les possibilitats de la robòtica educativa com a recurs motivador per a l'aprenentatge.

Etapa educativa on s’ubica: Educació secundària

Taller C2
12:30 h

Robòtica: L'mBot a l'aula: aprenent mBlock, a càrrec de Luri Ferri
Aprendrem a fer moure el robot mBot i a utilitzar tots els seus actuadors i sensors. Aprendrem a fer diferents colors amb els diodes RGB, a produir melodies amb el Buzzer i programarem el nostre primer robot esquiva-objectes, seguidor de línies i detector de llum. Tot això utilitzant un programa gràfic pensat pels nens i nenes basat en  Scratch 2.0: l'mBlock.
Luri Ferri és Enginyer Tècnic Electrònic i Graduat en Física, apassionat de la robòtica i de tot el món d’Arduino. Amb més de 5 anys d’experiència com a docent de noves tecnologies TIC en acadèmies, escoles, instituts i amb nois i noies conflictius i en risc d’exclusió social en centres oberts realitzant els seus propis tallers. Actualment és responsable Tècnic de Robòtica d'Atlantis Internacional, distribuïdors i fabricants de robòtica educativa.

Etapa educativa on s’ubica: a partir de Cicle Mitjà de Primària.

Taller C3
15:00 h


Robòtica: Idees i recursos per començar amb el robot Bee-Bot a Infantil i Primària, a càrrec de Pau Nin
Cada vegada són més els infants que aprenen tot tipus de continguts amb Bee-Bot, un petit robot seqüenciador en forma d'abella. En aquest taller compartirem diferents experiències que s'han desenvolupat a Infantil i Primària que puguin servir d'inspiració per a mestres que ja treballin amb el robot o que tot just el descobreixin.
Pau Nin és mestre d'Educació Primària i Màster en innovació pedagògica i lideratge educatiu en el segle XXI. Actualment és el responsable de formació de l’empresa RO-BOTICA (robòtica educativa i personal) amb la voluntat de compartir amb la resta de docents les possibilitats de la robòtica educativa com a recurs motivador per a l'aprenentatge.

Etapa educativa on s’ubica: Educació infantil i Cicle Inicial de Primària

Taller C4
16:00 h

Robòtica: Els robots de LEGO Education WeDo 2.0 en el treball per projectes a Primària, a càrrec de Pau Nin
WeDo és la proposta d'introducció a la robòtica més coneguda a dia d'avui. En aquest taller veurem com l'enfocament de la nova versió WeDo 2.0 permet el descobriment de les ciències i visualitzar el treball amb el robot dins els continguts acadèmics com a exemple de motivació i com a recurs educatiu complementari. 
Pau Nin és Mestre d'Educació Primària i Màster en innovació pedagògica i lideratge educatiu en el segle XXI. Actualment és el responsable de formació de l’empresa RO-BOTICA (robòtica educativa i personal) amb la voluntat de compartir amb la resta de docents les possibilitats de la robòtica educativa com a recurs motivador per a l'aprenentatge.

Etapa educativa on s’ubica: Cicle Inicial, Mitjà i Superior de Primària

Taller D1
11:30 h

Programació: A l’aula robòtica amb Arduino, a càrrec de Sandra Huerto
Què és la programació amb Arduino? Com la puc fer servir a l’aula? Experimenta amb programació per blocs i aplica-ho per solucionar reptes reals.
Sandra Huerto és emprenedora y creadora de TRESDOSÚ, una empresa que fomenta l'esperit emprenedor, creativitat i tecnologia a l'àmbit educatiu. Fa formació al professorat, tallers dins aula i extraescolars de robòtica. Va estudiar Matemàtiques, un màster de direcció d'empreses i formació en gamificació i educació per projectes.

Etapa educativa on s’ubica: Cicle Superior de Primària i Secundària.

Taller D2
12:30 h

Programació: Crea la teva primera App pel mòbil, a càrrec de Sandra Huerto.
Què és AppInventor? Com puc crear les meves aplicacions per mòbil? Descobreix la interfase d'AppInventor i les aplicacions dins l'aula.
Sandra Huerto és emprenedora y creadora de TRESDOSÚ, una empresa que fomenta l'esperit emprenedor, creativitat i tecnologia a l'àmbit educatiu. Fa formació al professorat, tallers dins aula i extraescolars de robòtica. Va estudiar Matemàtiques, un màster de direcció d'empreses i formació en gamificació i educació per projectes.

Etapa educativa on s’ubica: Educació Secundària

Taller D3
15:00 h

Programació: Scratch a l'aula, a càrrec de Sara Dauder.
Scratch és un entorn de programació visual per blocs adreçat a infants i joves que permet crear històries, jocs i animacions i compartir-les amb altres persones d’arreu del món. En aquest taller farem una introducció a les possibilitats que Scratch ens ofereix com a docents. Treballarem, de manera pràctica, els principis bàsics de funcionament d'aquest programa i la metodologia amb què el podem portar a les aules.
Sara Dauder Ferrer és Mestra d’Educació Primària a l'escola Vedruna de Palafrugell. Col·laboradora del departament TIC de la FECC

Etapa educativa on s’ubica: Cicle Mitjà i Superior de Primària

Taller D4
16:00 h

Robòtica i programació: “Fem d'enginyers amb la robòtica”, a càrrec d’Imma Solà, Imma Valls i Teresa Vilaregut.
Des de fa 3 anys, a l'escola realitzem un taller de robòtica adreçat als alumnes de primària on és pretén apropar i introduir a l'alumnat a conceptes i continguts de mecànica i programació bàsica (mecanismes principals i programació per blocs). Alhora es vinculen les activitats del taller amb continguts treballats dins del currículum escolar.
Imma Solà, Imma Valls i Teresa Vilaregut són docents del Col·legi Vedruna Escorial de Vic.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Cicle Inicial, Mitjà i Superior de  Primària.

Ponència final

“Aprendizajes y habilidades STEM con Google y Chromebooks”. (Gonzalo Romero)

Al llarg d’aquesta ponència els assistents podran descobrir el potencial de desenvolupament d'habilitats STEM a aprenents en el context que conformen el conjunt de programes educatius, eines i bondats de l'ecosistema tecnològic obert que Google ofereix per a educació. Descobrirem també exemples reals de Coding, Robòtica i disseny 3D amb Chromebooks en diferents projectes educatius. 

Gonzalo Romero és agent de canvi en educació des de fa més de 12 anys, avui dia es troba a l'equip de Google for Education. Anteriorment com Innovation Manager al Col·legi Mirasur, membre de l'equip del projecte de Flipper Classroom, a més de ser el primer Intel Education Ambassador. Ha representat com a ambaixador a un bon nombre de plataformes EdTech, Symbaloo o ClassDojo entre d'altres.


Al final de la jornada i entre les persones que siguin presents, es farà el sorteig d’un Chromebook i unes activitats de formació, per cortesia de Google